torsdag den 28. august 2014

Ny sengegavl DIY

Ja jeg lovede flere indlæg, men så tager den ene dag den anden og tiden flyver bare derud af...
MEN her kommer et indlæg omkring bolig og kreativitet.

Som nævnt i et tidligere indlæg, så er jeg jo begyndt i en kreaklub og det er bare SÅ hyggeligt. Næsten alle mine med "kreamedlemmer" er ekseptionelle i at strikke og hækle, og selvom jeg ville ønske at kunne kalde mig det samme, må jeg sige at det (endnu) ikke er en af mine spidskompetencer.
- men så får jeg så mange andre ideer, der skal afprøves.

Dette indlæg handler om at lave sin egen sengegavl - det blev jeg inspireret til af min nabo og gode ven fra kreaklubben ;)

Men udover hendes fine hjemmelavede sengegavl har jeg også fundet yderligere inspiration på Pinterst. Kender I Pinterst? Jeg er hooked. Det fungerer lidt som en virtuel opslagstavle samt et sted hvor du kan gemme ALT du finder på nettet, som du gerne vil huske.
Her kan du søge og finde inspiration blandt utallige brugere verden over. Du kan finde mig derinde under navnet "liljohansen", hvis det har interesse ;)

Nå back to the DIY (Jeg har stødt på flere som ikke kender udtrykket DIY, så her kommer lige en forklaring på ordet. DIY: Do It Yourself - Altså "Gør det selv").

Jeg har længe spekuleret over, hvad jeg kunne gøre ved mit soveværelse. Væggen bag sengen blev rigtig "grim og nusset", eftersom Søren og jeg eller pigerne  ofte ligger med diverse puder op ad væggen, når vi skal læse eller se TV i soveværelset. Jeg har spekuleret på at farve væggen eller sætte tapet op, men er kommet til den konklusion at det også bare vil blive hurtigt slidt og nusset med tiden - så Sengegavl blev det istedet.



Det skal du bruge:

  • En spånplade i de rigtige mål (kan købes skåret til i fx. Silvan)
  • Et stykke stof
  • Pladevat, skumgummi eller en billig dyne (jeg brugte det sidstnævnte)
  • Klipsemaskine
  • Limpistol
  • Pynteknapper i det antal du ønsker (samt ligeså mange små enkle knapper til at holde pynteknappen på plads bagtil) 
  • Stærk tråd til knapperne
  • Saks
  • Evt. en mand til at skære til eller borre huller (hvis ikke selv du kan håndtere en borremaskine)

Jeg fik min spånplade skåret til i Silvan, men da jeg kommer hjem med den, opdager jeg at den ikke kan stå op ad murren uden at der bliver skåret hul til nogle stikkontakter. 
Heldigvis er min søde handymand villig til at hjælpe mig i min tossede kreative ideer, så han skar huller i bunden til stikkontakterne og borrede 4 huller til 4 knapper. 

Undskyld det uskarpe og mørke billede, men her er der gang i opmåling til knappehullerne


Da Søren var færdig kunne jeg komme igang.

Here is what to do:

Læg dit pladevat/skum eller dyne på gulvet eller et godt arbejdsbord og placer din spånplade ovenpå.
Lim herefter "fyldet" på pladen.



Glat dit stof godt ud på gulvet og placer pladen (med fyldet nedad) ovenpå.
Så skal der hæftes. Husk at sikre dig at stoffet holdes stramt og lige under hele seancen.
Start med en hel side og gå så til den modsatte side bagefter. (Jeg slog efter med en hammer, for at sikre mig at klipsene sad langt nok inde)



Så skal knapperne sættes på. Jeg betrak selv mine knapper med stof, så de har samme stof som hele gavlen, men alle knapper kan naturligvis bruges.

Sørg for at du starter bagved med en lille knap, fører tråden gennem hullet i spånpladen og videre igennem fyld og stof. Herefter sætter du pynteknappen fast, fører tråden tilbage til bagsiden og den lille knap og hæfter enderne.

Thats it.

Man kan evt. borre sengegavlen fast i enten væggen eller sengen, men hos os fungerer det fint at den blot står på gulvet bagved sengen.




Nu mangler jeg bare at opdatere min billedvæg bag sengen :)




10 kommentarer:

  1. Wauw Lil. Fantastisk projekt 😍

    SvarSlet
  2. Hvor er puderne fra? Og mega fed sengegavl, det vil jeg selv prøve at give mig i kast med! Lækkert med en så detaljeret "arbejdsplan" :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frederikke! Mange tak ;) Rigtig god fornøjelse med det - håber du bliver glad for resultatet! Puderne er fra H&M home collection ;)

      Slet
  3. Hvor er den flot! Det må forsøges ! �� Hvor mange knapper har du brugt og hvor mange cm er der imellem hver knap?
    KH Kamilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kamilla! mange tak for din kommentar ;) Jeg har brugt 4 knapper, og kan altså ikke helt huske afstanden (det blev helt tilfældigt ud fra hvad jeg synes så bedst ud). Måske ca. 20 cm mellem hver ;) Held & lykke med projektet ;)

      Slet
  4. Hej, super flot arbejde! Må jeg spørge hvad målene er på spånpladen? Mvh

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh Camilla, jeg kan desværre ikke lige huske det. Men jeg kan chekke når jeg kommer hjem. Mener at den var 1,80 cm lang. Højden var for os ikke så afgørende, da det meste af den er gemt bag sengen :)

      Slet
  5. Halløjsa
    SÅÅÅÅÅ fedt.
    Hvor er dit sengetæppe fra???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Imasin, mange tak :) Det er vidt nok købt hos Ellos.com. Men det er ved at være længe siden.

      Slet