tirsdag den 7. maj 2013

Leg med saltdej - og kreative ideer

Skal vi være kreative??

Jeg faldt lige over en side med en opskrift på saltdej / trylledej.
For en uges tid siden prøvede jeg at stille an, så Maja og jeg kunne lave figurer i saltdej. Desværre endte det med, at Maja smagte på dejen og syntes derefter ikke vi skulle lege mere med det...! :o)

Men jeg har været lidt på inspirationsudkig på nettet og faldt over et indlæg på denne blog:
Inspiration fra denne blog: http://lohde-galbiati.blogspot.de/

Her er der fokuseret mere på at lave f.eks. gavemærker og lignende end decideret saltdej til leg med børn.
Men måske man kunne hygge med sit barn, hvor barnet viser sin kreativitet og moderen viser sin egen?


Her kommer så opskriften på saltdej:
  • 1 del salt
  • 1 del lunket vand
  • 2 dele hvedemel

Fremgangsmåde

Ælt dejen godt igennem (10 - 15 minutter), suppler evt. med mere mel eller mere vand for at få dejen fast og smidig. Dernæst skal dejen hvile tildækket i ca. 1 time ved stuetemperatur.
Derefter er dejen klar til at forme.
Evt. rest saltdej kan gemmes i køleskab i en pose, men skal tages ud nogle timer før brug.

Bagning

Da dejen og tykkelsen på figurerene er forskellige findes der ikke en fast bagetid.
Bagetiden er oftes 3-4 timer, men det er en god ide, lige selv at kontrollere, hvornår figurerne er færdigbagte.
Temperatur kan være fra 50 grader, men bør ikke være højere end 125 grader, da der ellers kan komme revner i dejen.

Indfarvning af dej

Hvis du ønsker saltdej med farve, kan dejen indfarves inden figurerne formes, ved at røre farven i dejen.
Følgende råvarer er gode til indfarvning:
Kakao, kaffe, paprika, karry, kanel, rødbedesaft, gulerod, juice, spinat m.m. Men du kan også bare anvende en frugtfarve.
En skinnende/blank overflade kan opnås ved at pensle dejen med en blanding af salt og vand, eller sirup og vand inden den sidste time af bagningen





Tip

Udstik din saltdej med forme og dekorer dem efter eget ønske. På billedet ovenfor fra http://lohde-galbiati.blogspot.de/ er der brugt et stempel i den friske dej.

Man kan også lade dem tørre og male dem efterfølgende, stemple med motiver, pålime perler osv.

På Pinterest faldt jeg over et tip i forbindelse med trylledej. Her havde man blandet majsstivelse, bagepulver og vand istedet for opskriften ovenfor. Dette har den effekt at "trylledejen" vil blive mere hvid/ren. Se eksempel nedenfor:


Trylledej af majsstivelse, bagepulver og vand 


Jeg lover at vende tilbage med billder, hvis jeg får mig taget sammen til at være lidt kreativ :)



9 kommentarer:

  1. Den idé kunne jeg måske godt stjæle søde. Sidste jeg lavede trylledej med Tobias, havde jeg ingen anelse om, hvad jeg skulle lave! Men det her er da ikke tosset;-)

    SvarSlet
  2. Har du forholdene på den hvide trylledej?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla! Nej desværre - den er ellers fin i den helt hvide synes du ikke. Jeg har lavet noget i cernit, som blev ret godt (men det er ret dyrt). Har også hørt at selvtørrende ler skulle være ret godt ;) Venlig hilsen Lil

      Slet
    2. http://www.soendag.dk/hus-og-have/bolig/magiske-snefnug

      Slet
    3. Hvid trylledej
      Kaliumklorid bruges også til kager, det er det der bla gør glaaur helt hvid.

      Slet
  3. Hvad betyde 1 del 2 dele

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, der menes f.eks. 1 dl vand 1dl salt 2 dl hvedemel ;)

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet