torsdag den 16. maj 2013

Den klassiske ret med mange opskrifter

Lasagne er en af mine favoritter. Det er en ret (som de fleste andre), som du kan ændre og tilpasse i det uvisse.
Min mand sværger til en Knor lasagne og hvis det er ham der står i køkkenet de dage, hvor lasagne er på menuen, så er det klart en pakke Knor han finder frem. Han mener selv at den bliver piftet en del op, da han tilføjer majs og ærter. Den smager ganske udemærket - MEN jeg må indrømme at jeg glæder mig over de dage, hvor det er mig der bikser lasagnen sammen ;)

Det er faktisk sjældent at jeg følger en opskrift slavisk i denne forbindelse, og jeg har flere opskrifter som jeg går ud fra til inspiration og ender så et eller andet sted i midten med min egen kreation.

Jeg har især tre grundopskrift favoritter til lasagne:

Lasagne af Jamie Oliver fra bogen "Alle kan lære at lave mad":
2 skiver røget bacon / 3 skiver bacon
2 løg
2 gulerødder
2 stængler bladselleri
olivenolie
2 tsk tørret oregano
500 g hakket oksekød
2 dåser flåede, hakkede tomater
havsalt og peber
1 lille bundt frisk basilikum
150 g friskrevet parmesan
250 g friske lasangeplader
5 dl creme fraiche
1 stor tomat
Skær baconen i strimler.
Pil løg og hvidløg og hak det fint. Skræl gulerødderne og hak dem og bladsellerien fint.
Opvarm lidt olivenolie i en gryde og steg baconen sammen med oreganoen.
Kom de hakkede grøntsager i og lad dem simre med i 7 min under jævnlig omrøring, til de er blevet bløde og har fået en smule farve.
Rør det hakkede kød og dåsetomaterne i.
Fyld en af de tomme dåser med vand og hæld det i sammen med et godt drys salt og peber.
Nip basilikumbladene af stilken og gem bladene. Hak stilkene meget fint og kom dem i saucen.
Bring saucen i kog igen og lad saucen simre under låg i 45 min.
Tag saucen af varmen.
Riv de største basilikumblade i stykker og kom dem i saucen- gem de mindste blade til senere.
Kom 50 g revet parmesan i saucen.
Fordel 1/3 af saucen i et ildfast fad.
Kom et lag lasagneplader på, fordel cremefraiche derudover, drys med parmesan, salt og peber.
Fortsæt og afslut med et lag cremefraiche med parmesan.
Tomaten skæres i strimler og ligges ovenpå sammen med basilikumbladene.
Stænk overfladen med olivenolie.
Lasagnen bages i 20 min ved 190 grader med et låg af staniol.
Fjern staniolen og bag lasagnen yderligere 35 min til overfladen er boblende og gylden.


Lasagne med hjemmelavet pesto, tomat & bechamelsovs - fra Gastromand.dk
Du kan finde opskriften i linket, som faktisk inspirerer til brug af lidt forskelligt kødvalg. Jeg har kun lavet denne version med oksekød, og mums hvor det smager! Hvis man skal have gæster på besøg er denne lasgne virkelig en klassiker!!! ;)

Sidst afprøvede opskrift på lasagne har jeg fundet på Valdemarsro.dk
Du kan se hendes version i linket, men da jeg er meget glad for bl.a. kød, så blev min version af hendes lasagne list anderledes sidst, så her får du min opskrift:
  • 400 g hakket oksekød
  • 1 dåse flåede tomater
  • 1 pakke bacon i skiver 
  • 1 stort hakket løg
  • 2 store gulerødder, groftrevet
  • 1 kartofler, skrællet og revet
  • 1 spsk tørret oregano
  • 3 presset fed hvidløg
  • Ca. 2 dl mælk eller et skvæt fløde
  • 1-2 dl grønsagsboullion
  • Smag til med: friskkværnet peber, mere oregano og evt salt.
  • Lasagneplader
  • Et par skefulde pesto
  • Frisk mozzarellaost, parmesan eller en god skæreost  
Svits løg og hvidløg i en stor gryde, i en smule olivenolie ved middelvarme. Tilsæt bacon og når det har fået en smule sprødhed tilsættes oksekødet. Kom flåede tomater, hakket løg, revne gulerødder og kartofler, bouillon og oregano i gryden. Lad det simre ved middelvarme, det må gerne småkoge så smagen koncentreres. 
Saml lasagnen med skiftevis lag af plader og kødblandingen i et ovnfast fad. Pestoen kan enten "dryppes" rundt i de forskellige lag af lasagnen eller blandes i sovsen. Jeg starter og slutter altid med et lag kød. Lad det gerne lige stå og sætte sig i ti minutters tid. Bag i ovnen i 30 minutter på 200 grader.
Når der er ti minutter tilbage tilføjes osten og lasagnen bager færdig i de sidste 10 minutter.
Hvad er din yndlingsopskift på lasagne?



1 kommentar: