torsdag den 20. marts 2014

Kreativ med beton - del 2

I'm back with more on the concrete… ;)

Jeg er blevet spurgt om, hvordan man lige gør med det her beton. Så here goes:
Tag i et byggemarked og køb noget cement. Der findes forskellig slags cement (og jeg har bl.a. ladet mig fortælle at du kan købe noget, der allerede er blandet), og sælgerne i byggemarkedet kan hjælpe dig med at finde det rigtige. Første gang jeg "legede" med cement var det søde Anja var mødregruppen som købte cementen og sidst var det min søde bror, men du kan ikke gå galt i byen ved at spørge dig frem i forretningen.

Cementen skal blandes med vand og sand. Jeg synes, det er vigtigt, at det er en fin strandsand du bruger, så blandingen bliver fin grå.

Det eneste jeg ved om blandingsforholdet er 1 del cement til 4 del sand. Vand er herefter på slump. Dog er en god tommelfingerregel, at blandingen endelig ikke må være for våd. (Både for at den ellers vil være længere om at størkne, og at den færdige figur vil blive for skrøbelig og porøs).
- Min bror og jeg samlignede samblandingen med at lave glasur, når man bager. Tilføj endelig kun lidt vand ad gangen mens du rører :)

Herefter er det bare at hælde blandingen i diverse forme. Alt kan bruges og kun fantasien sætter grænser. Vi har bl.a. brugt: mælkekartonner, tomme æsker i forskellige størrelser, sodavandsdåser, shampooflasker og madvaredåser (og tomme æggeskaller). Min erfaring siger, at det der virker allerbedst er mælkekartonner. Måske fordi de er beregnet til at indeholde et vådt materiale.

Så lader du det tørre - afhængig af størrelsen - minimum 24 timer (gerne længere) og tilføjer evt. lidt maling eller hvad du kan tænke dig.

NB: Det er vigtigt, at du tilføjer et lys eller fyrfadslys i den våde cement inden formen er tør. Samt husk at når cementen tørrer vil den automatisk skubbe lyset/fyrfadslyset opad. Derfor læg evt. noget tungt ovenpå så den ikke skubbes for langt op.

Nedenfor ses resultatet af nogle huse min bror og jeg lavede. De blev ret fede. Er sikker på at lidt sandpapir vil gøre dem godt og evt. kobberfarve på tagene ;)
- Disse blev dog hurtigt snuppet af min bror, så hvis jeg vil have huse må jeg lige få tømt nogle flere mælkekartonner…. Got Milk? ;)



Som det kan ses har jeg til husene brugt toppen af mælkekartonnen og gaffatape ;)






God fornøjelse… ;)

1 kommentar:

  1. Jeg har altså lige et spørgsmål mere :) smøre du med noget i formene :kr for mit hænger fast:) :(

    SvarSlet