torsdag den 6. november 2014

Opskrift på lækre nøddebrud

Kender du de lækre nøddebrud man kan få fra Kim's? Jeg er fan. De er lækre crunchy, søde & salte på samme tid. Men sorry to say; de er hammer dyre! Posen er lille-bitte og langtfra fyldt op! ØV! Derfor har jeg forsøgt at finde en opskrift på disse basser. Jeg har da også fundet folk, der har gjort forsøg på at lave disse lækre nøddebrud, men synes ikke rigtig at noget af opskrifterne har lydt helt rigtigt!!






































Her i weekenden forsøgte jeg mig med at lave en opskrift selv...

Kim's skriver om deres nøddebrud:  

"Nøddebrud er knasende stykke af mandler, peanuts og cashew – med et strejf af sirup, sukker og havsalt. Sat sammen bliver de til en ualmindelig lækker og mundret nøddesnack."

- og det var det jeg gik efter! MEN øv mine blev desværre ikke rigtig knasende. Tilgengæld smager de alligevel VILDT VILDT godt & lækkert ;) Og jeg tror også jeg kender grunden til, at de ikke blev helt knasende/crunchy. Jeg havde ikke ladet massen varme længe nok op (og jeg er ikke sikker på, at jeg nåede de 130 grader - min termometer var i stykker) :(

Nå better luck next time :)

Her har du min opskrift:


  •  2 dl fløde
  •  2 dl sukker
  •  2 dl lys sirup

Varm det op i en gryde til 130 grader

Tilsæt:

  • 2 spsk smør
  • 2 dl ristede cashew nødder
  • 2 dl saltede peanuts
  • 2 dl ristede hasselnødde/mandelblanding

Hæld det hele ud på et stykke bagepapir smurt med lidt olie og vent på at det størkner, inden det skæres i stykker med en skarp kniv.
 

Mine brud blev til lidt blødere karamel, men smagte skønt. Mit fif til Jer er; at nå temperaturen og/eller lade koge LÆNGE! Det er svært med tålmodigheden og især med to krudtugler om benene, men det skal afprøves næste gang :)




  

14 kommentarer:

  1. Fed idé at lave nøddebrudene, jeg er også vild med KIMS's. Jeg lavede en hel portion, men måtte smide den ud fordi ligemeget hvor længe den stod og tørrede, ville den ikke blive knasende hård selvom jeg var oppe på de 130 grader. Ved du hvad jeg kan gøre for at sikre at de bliver helt hårde? Hilsen Lene.

    SvarSlet
  2. Hej Lene!
    Tak for din kommentar - Åh øv, at dine heller ikke blev knasende hårde, især nu hvor du ved, at du var oppe på de 130 grader (det var jo der, jeg troede min fejl lå...). Jeg har desværre ikke andre bud. Jeg var sikker på, at det var det der manglede. Måske du skal holde den / varme den længere tid også selvom du har nået de 130 grader? Bare et bud. Men prøv dig frem med en lille portion næste gang - synes i hvert fald det er synd hvis det bliver smidt ud ;) Og så bare lige til info - jeg har rykket min blog over på www.withasmalltwist.dk hvis du har lyst at kigge forbi en anden gang ;) Venlig hilsen Lil

    SvarSlet
  3. Hvis I kommer fløde i får det selvfølgelig konsistens som flødekaramel.
    ...prøv uden fløde, - så kommer der knas! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det tror jeg også er løsningen 🙂

      Slet
  4. Hej anonym :) Så altså sukker, sirup, smør, nødder, peanuts and that's it? ;) Det må prøves. Tak for fif! Ha en dejlig dag.

    SvarSlet
  5. Kan det være fordi de bruger majssirup?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tokeren, det ved jeg sørme ikke. Jeg har ikke forsøgt mig med disse nøddebrud igen, men har forsøgt mig lidt med andre karameller og er ret sikker på, at hvis de skal være sprøde er det uden fløde og skal de være "chewy" er det med fløde ;)

      Slet
    2. Jeg har også købt ind til at lave dem og så der stod glykose sirup på posen, tænker at det måske bliver stift, mener at det også er det man bruger til bolsjer

      Slet
    3. Hej anonym - det er garanteret en rigtig god idé! Good luck :)

      Slet
  6. Nu er jeg lige blevet færdig med min første portion,
    De er lækre sprøde og karamellen er fin tør.
    Jeg brugte
    2 dl lys rørsukker 1 dl glukosesirup og 6 dl nødder, jeg havde ikke lige nogle saltet nødder så jeg har tilsat noget havsalt.
    Jeg har ikke noget termometer, men det lykkedes uden 😃

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor fedt - uhm de lyder gode :)

      Slet
    2. Ca Hvor længe lod du det koge?

      Slet
  7. Jeg har nu experimentariet en del med at lave de rigtige nøddebrud, og hvis du mangler den rigtige fremgangsmåde kommer den her.
    2dl alm. Sukker
    1dl glykosesirup
    0,5dl lys sirup aka pandekage sirup
    1tsk salt
    0,3dl vand. Det fordamper, men er lige for det ikke brander fast i starten af processen.
    Varm alle ingredienserne op til 130gr og smid nødderne i ca 100g af hver, cashew med salt, peanuts med salt og mandler uden salt. Vend hurtigt nødderne i massen og smid det på et stykke bagepapir. God appetit...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forsøger mig med din opskrift. Det skal bare smage ligesom kims. De er crazy gode.

      Slet